Hver eneste dag forholder vi oss til mange ulike personer. Vi har de nærmeste (mor/far, kjæreste/samboer/ektefelle, barn og øvrige i nære relasjoner. På jobb er det sjefer, kolleger, ansatte, forretningsforbindelser, kunder osv. Utenom dette omgås vi mange som vi ikke har noe forhold til eller kjenner så godt, på butikken, treningssenteret, frisøren ol.
Alle har sine oppgaver og utfordringer i en mer eller mindre hektisk hverdag. Noen har en god dag, mens andre har muligens en dårlig dag. Det er vanskelig å si fordi særlig vi voksne er gode på å holde masken og opprettholde fasaden.
I den tiden vi er inne i er det flere som sliter psykisk. Det er mange som kjenner effekten av bl.a en generell kostnadsøkning og krig i Europa. Dette har kommet i tillegg og i etterkant av prøvelsene mange kjente på kroppen gjennom pandemien.
Nå, mer enn noen gang, er det viktig at vi tar vare på hverandre, gi anerkjennelse, oppmuntring og sette av tid til å lytte til og snakke med de som trenger det. Det er så lite som skal til!
Her noen enkle tips du kan vurdere som vil koste deg lite, men som kan bety så mye for de du møter og omgås. Du vil merke at dette også vil ha en positiv virkning på deg selv. Det gjør godt i sjelen å gjøre en forskjell for andre.
To give pleasure to a single heart by a single act is better than a thousand heads bowing in prayer.
Gandhi
1. Smil og si hei
De fleste av oss sier hei og som oftest med et hyggelig smil til folk vi kjenner. Se om du også kan gjøre det til folk du møter på butikken, i køen, på gaten, på bussen eller andre steder. Dette er folk du kanskje ikke kjenner. Et hyggelig hei kan bety mer enn du aner.
2. Hvordan står det til?
Dette er noe vi spør om når vi møter eks gamle kjente for å få samtalen i gang. Det er også noe vi spør folk vi kjenner godt om. Dette spørsmålet kommer naturlig og helt uten at vi tenker over det.
Neste gang du gjør dette kan du prøve å legge merke til mer enn det svaret som kommer muntlig. Ut fra kroppsspråk, stemmebruk, øyekontakt m.m. kan du få mer informasjon enn det som sies. Bli en god lytter og bruk din intuisjon til å fange opp signaler som få tar seg tid til å gjøre.
Personen merker godt om du virkelig bryr deg eller om dette er bare en høflighetsfrase. Bli en som bryr seg om andre!
Don't be reluctant to give of yourself generously, it's the mark of caring and compassion and personal greatness.
Brian Tracy
3. Hvordan har du det egentlig?
Dette kan vi spørre folk vi kjenner om, folk vi virkelig bryr oss om. Det kan være vi ser at de har en dårlig dag eller at det over tid er noe som tynger vedkommende. Vær ærlig, oppriktig og bry deg! Ta deg tid og lytt til hva personen svarer.
Du skal ikke nødvendigvis sitte med svarene på evt utfordringer, men alle har vi noen ganger behov for å ha noen å snakke med. Noen som bryr seg og er villig til å lytte kan gjøre underverker for en som har små eller store utfordringer.
Many acts of service cost nothing and take little time: encouragement, compliments, listening, gratitude, and compassion. Anytime you affirm the worth of others, you serve.
Chris Karcher